מחווה לאלחנדרו חודורובסקי בסינמטק תל אביב, 16-30.7

04.07.2018

מחווה לאלחנדרו חודורובסקי בסינמטק תל אביב, 16-30.7

איך אפשר להגדיר איש רוח שיצירתו הולכת בכל כך הרבה נתיבים? חייו של אלחנדרו חודורובסקי הם יצירת אמנות המשובצת באירועים פלאיים ובחוויות יוצאות דופן – מהפעילות בחוג המשוררים הצ'יליאנים של שנות הארבעים, דרך תנועת הסוראליסטים בצרפת, הקמת קבוצת 'תיאטרון הפאניקה', ההתנסות בקולנוע אקספרימנטלי פסיכדלי, שחזור קלפי הטרוט של מארסיי ועד לעבודתו כשולייתה של אחת השמאניות המרפאות הגדולות במקסיקו ושבעקבותיה פיתח את שיטת הטיפול המהפכנית ששינתה את חייהם של אלפי אנשים, הפסיכומאגיה - אלה הן מקצת תחנות חייו של האיש והאגדה.
ספרו האוטוביוגרפי "ריקוד המציאות" שיצא לאחרונה לאור בעברית בזכותם של מור קדישזון, גיל בונשטיין ואורי סיוון, הוא סיפור חייו של אדם שכל יצירתו – בקולנוע, בתיאטרון ובספרות – מבטאת חיפוש נוקב, בלתי מתפשר ולעיתים מטלטל – אחר ריפוי אישי והרחבת התודעה האנושית. צאתו לאור של הספר היא הזדמנות לחגיגה קולנועית – סרטיו של חודורובסקי נחשבים לאבני בסיס בקולנוע האקספרימנטלי של שנות ה-70, ואחרי שתיקה קולנועית של כמעט 30 שנה, הוא חזר לפני כחמש שנים ליצור סדרת סרטים אוטוביוגרפים שמבוססת על ספרו זה "ריקוד המציאות".
עד כה יצאו שניים מתוך הסדרה האוטוביוגרפית– "ריקוד המציאות" (2013) שמספר על תקופת ילדותו ו"שירה אינסופית" (2016) שמתרכז בימי נערותו וגילוי עולם השירה בשנות העשרים לחייו. חודורובסקי, בקרוב בן 90, מציג כיום קולנוע שמיישם בבשלות ובעומק רב את תפיסת עולמו הפסיכומאגית – ריפוי דרך עולם הסמלים על ידי פעולות סוראליסטיות, תיאטרליות, לא רציונליות, שבאות לשנות את מהלך המציאות. להגשים את חלומה הכמוס והמודחק של אמו מבעד למסך הקולנוע, להיפרד מחדש מאביו, או לחזור אחרי שמונים שנה לצ'ילה ולצבוע בצבעים תוססים את רחוב בית ילדותו האפור והקודר – אלה הם מקצת הפעולות שיש לקולנוע הפסיכומאגי של חודורובסקי להציע. עבור חודורובסקי, זו תפקידה של האמנות: לרפא. ברמה האישית והחברתית כאחד. אמנות שאינה מרפאה, כדבריו – היא אינה אמנות. בנוסף ל"ריקוד המציאות" ו"שירה אינסופית" נקרין גם שלושה סרטים קלאסיים של חודורובסקי: 
אל טופו - 1970
ההר הקדוש - 1973
סנטה סנגרה - 1989
שימו לב: באירוע הפתיחה ב16/7 תתקיים גם שיחת סקייפ עם אלחנדרו חודורובסקי. לא כדאי להחמיץ!




פוסטים נוספים ב בלוג

פרופ׳ עירן דורפמן / אימפריית הסימנים
פרופ׳ עירן דורפמן / אימפריית הסימנים

05.10.2025

המשך קריאה

שרון רוטברד / זיעה מתוקה בספרייה של בבל
שרון רוטברד / זיעה מתוקה בספרייה של בבל

11.09.2025

ממש בתחילת המאה הנוכחית, באביב 2001, שיגרה הוצאת בבל עב״ם ספרותי-אמנותי. 
הספר ״זיעה מתוקה״, עליו חתומים במשותף ז׳וסטין פראנק ורועי רוזן, הביא לראשונה לקוראי העברית פרקים נרחבים מתוך רומן אוונגרדי ופורנוגרפי אבוד בשם ״זיעה מתוקה״. המחברת, ז׳וסטין פראנק (1900-1943), היתה אמנית וסופרת יהודייה נשכחת שנולדה באנטוורפן, פעלה בפריז ומתה בתל-אביב. לרומן של פראנק צורפו מסות היסטוריות וביקורתיות מאת האמן רועי רוזן והמתרגמת יוהנה פורר-הספרי הסוקרות את חייה ופועלה ומציעות פרשנויות שונות ליצירתה. כמו בספרים ובמונוגרפיות רבים אחרים המוקדשים לאמנות, את הטקסטים בספר ליוו שלל מראי מקום חזותיים, צילומים של פראנק וסביבתה בפריז ובתל אביב. וכן מבחר מיצירותיה ששרדו את פגעי הזמן.
אמנם, בעת יציאת הספר, נמצאו כמה היסטוריונים של האמנות שקראו את הספר מהר מדי ונתקפו בבהלה אמיתית על כך שנתפסו עם המכנסיים למטה והחמיצו את הפרק החשוב הזה של ההיסטוריה של האמנות, אך בזה פחות או יותר הסתכם הסקנדל. למרבה ההפתעה, למרות נושאיו הפרובוקטיביים ואולי אף השערורייתיים, הספר התקבל באהדה רבה. הביקורות בעיתונים השונים עקבו בסקרנות ובתשומת לב אחרי הפרויקט הטוטלי הזה של רוזן ושיבחו אותו ודנו בכובד ראש בקשרים הדמיוניים שהוא מציע בין דמויות ובין רעיונות, ובין ציור ובין כתיבה.
ההתקבלות החלקה הזאת בטח אומרת משהו על פרקטיקות אוונגרדיות כדוגמת השערורייה או הפרובוקציה שבשלב זה כבר קצת איבדו מכוחם אחרי מאה של אוונגרד, אבל היא אולי גם מעידה על איזו בריאות נפשית של קהל האמנות והספרות בישראל של תחילת המאה ה-21 שכבר לא הזדעזע משום דבר. המהדורה הראשונה של הספר אזלה די מהר. 
כשרועי הציע לנו לפני כשנה וחצי להוציא מהדורה חדשה של הספר הזה, הסכמתי מיד. זה ספר שתמיד אהבתי, מבריק ומצחיק בטירוף. אבל חשבתי שהפעם אולי זה לא יעבור כל כך חלק, שהספר הזה עשוי להתקבל עכשיו אחרת ואולי לקבל משמעויות אחרות.

(צלם לא ידוע: ז׳וסטין פראנק ופניה חיסין בחוף תל-אביב, 1938)

המשך קריאה

מה היתה ההתמסחרות? פופ אפ, פודקאסט מאת אלעד בר נוי
מה היתה ההתמסחרות? פופ אפ, פודקאסט מאת אלעד בר נוי

13.07.2025

 והשבוע אנחנו מנסים להבין לאן נעלם מונח ההתמחסרות, הרעיון שבו אמנות ומסחר לא אמורים להתערב, ושאמנים לא אמורים "למכור את הנשמה שלהם" כדי להתפרנס. מה קרה להתמסחרות, איך זה קשור לדור ה-X, האם אמנות היא סחורה, מקרה המבחן המעניין במועדון הספר של אופרה וינפרי, הקשר של התמסחרות למעמד ולתשוקה ולאותנטיות, והאם תמיד הקפיטליזם יבלע כל התנגדות אליו?

עורכת: טל ניסן, מפיק: יוֹבל בן שושן, מרואיינים: צליל אברהם, ד"ר יואב רונאל

 

המשך קריאה