ארז שוייצר / המשפחה הריקה: קולם טובין נותר מתבונן עדין באדם, המאמין בטוב שבו

04.04.2018

צילום: אלינור קרוצ׳י

אשה נושאת עמה סוד, פרשיית אהבים שניהלה אי אז בצעירותה, בעודה נשואה לגבר רב יחס, שיחסיה עמו נטולי תשוקה. שנים לאחר מכן, לאחר אותה "הזדמנות יחידה שתהיה לה אי פעם לחבור אל היופי", כשכבר "שום דבר מוצק או ודאי לא נותר ממנה", אותה אשה, והיא כבר אלמנה, פוגשת במקרה את הסופר הנרי ג'יימס. הדחף להשאיר בעולם עדות כלשהי לרגע המפעים בחייה גורם לה ללחוש באוזניו סיפור — לא את סיפורה שלה, אלא סיפור דמיוני על פרשיית אהבים בין אשת כומר טרייה לגבר זר.
ג'יימס כותב ביומנו הערה קצרה על סיפורה זה, אנקדוטה העשויה לשמש בידו חומר לפיתוח יצירה ספרותית משלו. ככל הידוע, יצירה זו לא נכתבה מעולם, ואולם אותה הערה קצרה ביומנו, על הפרשייה שהיתה או לא היתה, לכדה את תשומת לבו של הסופר האירי הנפלא קולם טובין והולידה את הסיפור הפותח את "המשפחה הריקה", אסופה ערוכה היטב מסיפוריו הקצרים, שתורגמה באחרונה לעברית.
יסודותיו של הסיפור הזה — תשוקה חבויה, סטייה עדינה מן הסדר החברתי, מסע בנופי זיכרון אישי ותרבותי, מלנכוליה דקה, ומפגש לא צפוי, מפתיע תמיד, עם יופי, המעניק איזה ערך לחיים — כל אלה הם מהמאפיינים הקבועים בכתיבתו של טובין. ואולם, אין די בהצבעה עליהם כדי לתאר את יופייה, את עדינותה ואת כוחה להחזיר את האמונה בספרות ריאליסטית, אשר פשטותה עומדת ביחס הפוך כמעט לכוחה להניע את הנפש.
עם קצת מזל, מתחשק לומר — בתמימות לא מעשית — עם קצת מזל ויחסי ציבור, ספריו של טובין היו נהפכים לתופעת רב מכר ענקית כסיפוריה הנפוליטניים של אלנה פרנטה. לא שיש דמיון רב בין סגנונם של השניים, ובוודאי לא בין הנופים האיטלקיים שטופי השמש של פרנטה ובין הנופים האיריים האפרוריים, מכוסי הערפל הקריר, של טובין, ובכל זאת, איזו איכות חמקמקה, חשובה, משותפת להם: הם ממכרים. מי שנתפש לספריו של טובין אינו יכול להרפות מהם ומבקש להתערסל עוד ועוד במוזיקה היפהפייה של שפתו.




פוסטים נוספים ב בלוג

פרופ׳ עירן דורפמן / אימפריית הסימנים
פרופ׳ עירן דורפמן / אימפריית הסימנים

05.10.2025

המשך קריאה

שרון רוטברד / זיעה מתוקה בספרייה של בבל
שרון רוטברד / זיעה מתוקה בספרייה של בבל

11.09.2025

ממש בתחילת המאה הנוכחית, באביב 2001, שיגרה הוצאת בבל עב״ם ספרותי-אמנותי. 
הספר ״זיעה מתוקה״, עליו חתומים במשותף ז׳וסטין פראנק ורועי רוזן, הביא לראשונה לקוראי העברית פרקים נרחבים מתוך רומן אוונגרדי ופורנוגרפי אבוד בשם ״זיעה מתוקה״. המחברת, ז׳וסטין פראנק (1900-1943), היתה אמנית וסופרת יהודייה נשכחת שנולדה באנטוורפן, פעלה בפריז ומתה בתל-אביב. לרומן של פראנק צורפו מסות היסטוריות וביקורתיות מאת האמן רועי רוזן והמתרגמת יוהנה פורר-הספרי הסוקרות את חייה ופועלה ומציעות פרשנויות שונות ליצירתה. כמו בספרים ובמונוגרפיות רבים אחרים המוקדשים לאמנות, את הטקסטים בספר ליוו שלל מראי מקום חזותיים, צילומים של פראנק וסביבתה בפריז ובתל אביב. וכן מבחר מיצירותיה ששרדו את פגעי הזמן.
אמנם, בעת יציאת הספר, נמצאו כמה היסטוריונים של האמנות שקראו את הספר מהר מדי ונתקפו בבהלה אמיתית על כך שנתפסו עם המכנסיים למטה והחמיצו את הפרק החשוב הזה של ההיסטוריה של האמנות, אך בזה פחות או יותר הסתכם הסקנדל. למרבה ההפתעה, למרות נושאיו הפרובוקטיביים ואולי אף השערורייתיים, הספר התקבל באהדה רבה. הביקורות בעיתונים השונים עקבו בסקרנות ובתשומת לב אחרי הפרויקט הטוטלי הזה של רוזן ושיבחו אותו ודנו בכובד ראש בקשרים הדמיוניים שהוא מציע בין דמויות ובין רעיונות, ובין ציור ובין כתיבה.
ההתקבלות החלקה הזאת בטח אומרת משהו על פרקטיקות אוונגרדיות כדוגמת השערורייה או הפרובוקציה שבשלב זה כבר קצת איבדו מכוחם אחרי מאה של אוונגרד, אבל היא אולי גם מעידה על איזו בריאות נפשית של קהל האמנות והספרות בישראל של תחילת המאה ה-21 שכבר לא הזדעזע משום דבר. המהדורה הראשונה של הספר אזלה די מהר. 
כשרועי הציע לנו לפני כשנה וחצי להוציא מהדורה חדשה של הספר הזה, הסכמתי מיד. זה ספר שתמיד אהבתי, מבריק ומצחיק בטירוף. אבל חשבתי שהפעם אולי זה לא יעבור כל כך חלק, שהספר הזה עשוי להתקבל עכשיו אחרת ואולי לקבל משמעויות אחרות.

(צלם לא ידוע: ז׳וסטין פראנק ופניה חיסין בחוף תל-אביב, 1938)

המשך קריאה

מה היתה ההתמסחרות? פופ אפ, פודקאסט מאת אלעד בר נוי
מה היתה ההתמסחרות? פופ אפ, פודקאסט מאת אלעד בר נוי

13.07.2025

 והשבוע אנחנו מנסים להבין לאן נעלם מונח ההתמחסרות, הרעיון שבו אמנות ומסחר לא אמורים להתערב, ושאמנים לא אמורים "למכור את הנשמה שלהם" כדי להתפרנס. מה קרה להתמסחרות, איך זה קשור לדור ה-X, האם אמנות היא סחורה, מקרה המבחן המעניין במועדון הספר של אופרה וינפרי, הקשר של התמסחרות למעמד ולתשוקה ולאותנטיות, והאם תמיד הקפיטליזם יבלע כל התנגדות אליו?

עורכת: טל ניסן, מפיק: יוֹבל בן שושן, מרואיינים: צליל אברהם, ד"ר יואב רונאל

 

המשך קריאה