"הבנות של אלה משם": אסתר פלד על הדור שגדל במצב יתמות מהורים חיים

31.07.2018

אסתר פלד פרצה בסערה לתודעת הקוראים עם זכייתה, שהפתיעה לדבריה אפילו את עצמה, בפרס ספיר ל–2017 על "פתח גדול מלמטה" (הוצאת בבל). פלד אינה נערת פלא, היא כותבת בשלה ומנוסה ששורשיה בעולמות החקר, אחת מאלה שלמקרא דף קורות החיים שלה מתבקשת השאלה איך לא שמענו עליה קודם. ילידת 1960 ("בערך", ככתוב בוויקיפדיה), והשאר מובן מאליו: פסיכולוגית ודוקטור לפילוסופיה, שני ספרי פרוזה ושלושה ספרי עיון. לפני שמעיינים בספרה הנוכחי, ספר העיון "הבנות של אלה משם", נכון לחזור לספר הפרוזה נשוא הפרס, המציג תודעה נשית עזה, מפוכחת עד ייאוש, של נטל הזוגיות אשה־גבר הנשחקת, הנסוגה, הנתלשת פיסה אחר פיסה עד שלב החגיגה המאולצת של האי־זוגיות. במרכזו דמות שתודעתה סיסמוגרפית וביקורתה העצמית והסביבתית חורכת עד כאב ומצמיתה כל אפשרות לקלות דעת משחררת. בהשוואה לפיכחון הקודר של ספרה הקודם, נוצר רושם שאין ביצירתה של פלד בידול מובהק בין הסופרת למספרת. שאלה מתבקשת היא עד כמה ההיסטוריה המשפחתית ומערכת היחסים המשובשת שבין הדור הראשון והדור השני לשואה, כפי שהן מתגלמות בספר הנוכחי, יצרו את תבנית הדמות הנשית מן הספר הקודם.
חמש נשים, בנות לאמהות ניצולות שואה — ובהן פלד עצמה, שיזמה, ערכה וכתבה מבוא ואחרית דבר — העלו על הכתב חמישה סיפורי חיים של בנות הדור השני, הבוחנות את השפעת תפקודן הפגום של אמהות הדור הראשון על הדור שגידלו. כל אחת מהחמש מייצגת בדרכה דור שבנותיו נולדו לפני 50 עד 70 שנה להורים הלומים, שהלכו לעולמם הרבה אחרי ששקעו בעולמם. "טראומטיים־כרוניים", כפי שמגדירה זאת פלד בעדותה, גם אם טראומה היא מושג שלא היה קיים כלל בשיח התקופתי.

רונית פיינגולד, חנה הרציג, שולה טולמן, מירי נתן ופלד עצמה, חמש הנשים המעידות על עצמן, על אמן ועל משפחתן, הן בעלות תארים ועיסוקים בתחומי הרוח והחברה שכתיבה אינה זרה להן; שלוש מהן נשואות, שתיים מהן פלוס שלושה, אחת פלוס שניים ואחת אם לבן. בהקשר של הספר, המצב ההורי אינו אזכור דמוגרפי בלבד, אלא דרך להגדרתן כאמהות לדור השלישי. מצבן המשפחתי של פלד והרציג אינו מוזכר, אף כי מתבקש לבטא תובנות הוריות מצדן כלפי בנות ובני הדור הבא.

פלד מתארת את בדידות ילדותה כחוויה מרכזית ורואה לנכון לדבר על הבדידות שחוותה כמאפיינת של אותם ימים. "ההקלה שחוויתי אני במפגשים עם נשים אחדות שהן בנות הדור השני", היא כותבת במבוא לספר, "היא שהבהירה לי את ערכו האפשרי של ספר כזה, שיש בו יותר מקול אחד". וכאן נדרשת תשובה לשאלה: בדידות בהשוואה למי? המפגש בין ילדוּת לבדידות נפוץ בכל חברה, אלא אם כן מדובר כאן בשונוּת קיצונית ובחריגוּת ייחודית שמקדימות את הבדידות ומחוללות אותה.

 

להמשך הקריאה באתר הארץ





פוסטים נוספים ב בלוג

עיבוד קולנועי ליצירת המופת של דניס ג׳ונסון
עיבוד קולנועי ליצירת המופת של דניס ג׳ונסון

09.11.2025

לפני כשלוש שנים ראה אור בספרייה של בבל ״חלומות רכבת״ֿ, ספרו הלפני־אחרון של דניס ג’ונסון (2017-1949), שזכה לשבחים יוצאי–דופן ולפרסים רבים ונחשב לאחת מפסגות יצירתו. עכשיו הסיפור הגדול על רוברט גְרֵיינְייר, האיש שלא ידע מיהם הוריו ולא הותיר אחריו יורשים, שמעולם לא היה שיכור, שהיתה לו אהובה אחת ־ אשתו ומעולם לא רכש נשק חם ולא דיבר בטלפון, יוצא לאקרנים בעיבוד קולנועי ומוצג בקולנוע לב בתל אביב החל ב-7 בנובמבר ועתיד לאחר מכן גם לעלות לנטפליקס מאוחר יותר החודש.

המשך קריאה

שרון רוטברד / עמנואל קארר כותב על חיים אחרים משלו
שרון רוטברד / עמנואל קארר כותב על חיים אחרים משלו

30.10.2025

בעת ביקורו האחרון בישראל שאלתי את מישל וולבק איזה מספריו של עמנואל קארר הוא הכי אוהב. הוא השיב בלי שום היסוס: ״חיים אחרים משלי״. הסכמתי איתו בקלות ושמחתי לבשר לו שהרומן הזה, שראה אור לראשונה בצרפת ב-2009, סוף סוף יראה אור בקרוב בעברית.

 

דימוי:  Emmelene Landon, Océan, huile sur toile, 130 x 130 cm, 2023

המשך קריאה

בתמונה: לאסלו קרסנהורקאי בכרם שיזף בנגב, 2012 (צילום: צור שיזף)
להישיר מבט אל הקיים / רמי סערי על לאסלו קרסנהורקאי

19.10.2025

בתמונה: לאסלו קרסנהורקאי בכרם שיזף בנגב, 2012 (צילום: צור שיזף)

אין גוזמה באמירה שבמקרים נדירים יצירת סופר החריג מכל בחינה באיכות כתיבתו זוכה לתהודה המגיעה לה. כתיבה יוצאת דופן עלולה לעורר לא רק קנאת סופרים והשתלחות מבקרים, אלא גם צרות עין ותסכול בקרב אנשים המתיימרים להבין הכל. למרות זאת, בחדשה על זכיית הסופר ההונגרי לאסלו קרסנהורקאי בפרס נובל לספרות לשנת 2025 לא היה בעיניי שום דבר מפתיע, כי למן ראשית קריאתי בספריו עוררה בליבי יצירתו התפעלות ויראת כבוד, הערכה ואף הערצה.

לאסלו קרסנהורקאי - בדומה לסופר הונגרי קודם שזכה בפרס, ניצול השואה אימרה קרטס, אולם גם בשונה ממנו - הוא עוף נדיר ויוצר מיוחד במינו מכל בחינה אפשרית. כתיבתו פורצת תדיר את מחסומי השפה ומסרבת לציית לפקודות התחביר. היא מצטיינת בריבוי משלבים, בעושר לשוני יוצא מגדר הרגיל וביכולת להביט במציאות כפי שהיא ולהתייחס אליה מכל זווית ראייה אפשרית. כל ספר שכתב קרסנהורקאי הוא עולם בפני עצמו. כל פן המתגלה באחת מיצירותיו פותח צוהר לאינספור תובנות עשירות ומעשירות בקשר למורכבות הקיום האנושי. במבט שטחי אפשר תמיד לגלות בספריו עלילות מרתקות הטומנות בחובן התחלה, אמצע וסוף, גם אם סדר רכיבי העלילה כולל תמיד יסודות מפתיעים ותהפוכות מדהימות. אולם קריאה מעמיקה יותר בכל יצירה ויצירה מגוללת בפני קוראיה רבדים מורכבים, המסרבים לצבוע את האמת ואת המציאות רק בשחור ובלבן. משום כך גם אין ביצירה זאת נכונות ללכת בתלם, להתגייס לטובת מחנה כזה או אחר, ולא כל שכן לא כניעה לאפשרות לזייף ולסלף את ריבוי פניו של העולם המורכב לצורך הצגת צד כזה או אחר כטוב בלבד או כרע בלבד.

המשך קריאה