דוד זאבי, הארץ / "ריקוד המציאות" של אלחנדרו חודורובסקי: דיוקן האמן כישות אלמותית

11.07.2018

דוד זאבי, הארץ /

דוד זאבי כותב ב״הארץ״ על ״ריקוד המציאות״, האוטוביוגרפיה של אלחנדרו חודורובסקי:
טענה נדושה אך חיונית: בעידן ההיפר־נגישות, השקידה — על יצירה, או פשוט על החיים עצמם — פינתה מקום למה שזמין ונוח: השירה חזרה לאופנה, אך בעיקר במיקרו־הבלחים אינטרנטיים, תיעודים בני רגע של אותם הרגעים; הספרות היא היפר־היפר־טקסטואלית, לעד מרפררת לרפרורים בשדה רעיוני הדוניסטי של סיפוקים שמובילים לעוד סיפוקים, וכך הלאה. הרעיון מוכר. זו לא מגמה רעה בהכרח, אך נדמה שהיא גורעת מן ההתמסרות, שעשויה להיות התכונה החשובה ביותר בתהליך היצירה.
על גב "ריקוד המציאות", האוטוביוגרפיה של האמן אלחנדרו חודורובסקי שתורגמה על ידי מיכל שלו, כותב המחבר: "ההיסטוריה העמוקה של חיי היא מאמץ תמידי להעמיק את הדמיון ולהרחיב את גבולותיו, כדי להגשים את הפוטנציאל הטיפולי והטרנספורמטיבי שלו". בימינו ערכיות מסורה שכזו — בעיקר בנושא גדול כמו הערך הטרנספורמטיבי של האמנות — עשויה להתקבל בגיחוך, ולא בכדי. האירוניה היא דיקטטורית וכוללנית, ומעטים הם אלו שמעיזים לעמוד בדרכו של הצייטגייסט. בכל זאת, ב–500 העמודים האלה, שבהם חודורובסקי מתעד את חייו על רוב פניהם — מהתחלותיו הזעומות כילד יהודי אומלל בפאתי צ'ילה, דרך יצירתו בשירה, בתיאטרון ובקולנוע וכלה בפעולות שלו בתחומים מאגיים מפוקפקים כאלה ואחרים — מפעמת ערכיות חסרת כל התנצלות, שעשויה לבטל יצרים אירוניים שהיו אמורים להתבטל מזמן.

חודורובסקי אמנם נקבר מעט בהיסטוריה תחת שמות גדולים יותר, עם סרטים שדורדרו לכדי הקרנות חצות של סטלנים תמוהים ותפישות רוחניות שמקומן בהווי העכשווי הולך ודועך, אך הגישה הטרנספורמטיבית שלו ליצירה ולחיים מעוררת בטקסט שלו חיות שהכרחית לימינו.

הספר אינו כרונולוגי, ועם זאת הוא מתקדם במסלול נהיר לאורך חייו ולרוחבם. הוא סוקר את התעסקותו של חודורובסקי בעצמו, בזולת, בבדידות, באנושיות, באמנות ובנקבוביות של הגבולות של כל אלו. הדמיון הוא הנקודה החזקה ביותר באישיותו של חודורובסקי, והאופן שבו הוא משתלב בקורותיו מיטיב איתו בפיוטיות ויוצר מהעבר שלו סאגות יפהפיות של התבוננות עמוקה.





פוסטים נוספים ב בלוג

עיבוד קולנועי ליצירת המופת של דניס ג׳ונסון
עיבוד קולנועי ליצירת המופת של דניס ג׳ונסון

09.11.2025

לפני כשלוש שנים ראה אור בספרייה של בבל ״חלומות רכבת״ֿ, ספרו הלפני־אחרון של דניס ג’ונסון (2017-1949), שזכה לשבחים יוצאי–דופן ולפרסים רבים ונחשב לאחת מפסגות יצירתו. עכשיו הסיפור הגדול על רוברט גְרֵיינְייר, האיש שלא ידע מיהם הוריו ולא הותיר אחריו יורשים, שמעולם לא היה שיכור, שהיתה לו אהובה אחת ־ אשתו ומעולם לא רכש נשק חם ולא דיבר בטלפון, יוצא לאקרנים בעיבוד קולנועי ומוצג בקולנוע לב בתל אביב החל ב-7 בנובמבר ועתיד לאחר מכן גם לעלות לנטפליקס מאוחר יותר החודש.

המשך קריאה

שרון רוטברד / עמנואל קארר כותב על חיים אחרים משלו
שרון רוטברד / עמנואל קארר כותב על חיים אחרים משלו

30.10.2025

בעת ביקורו האחרון בישראל שאלתי את מישל וולבק איזה מספריו של עמנואל קארר הוא הכי אוהב. הוא השיב בלי שום היסוס: ״חיים אחרים משלי״. הסכמתי איתו בקלות ושמחתי לבשר לו שהרומן הזה, שראה אור לראשונה בצרפת ב-2009, סוף סוף יראה אור בקרוב בעברית.

 

דימוי:  Emmelene Landon, Océan, huile sur toile, 130 x 130 cm, 2023

המשך קריאה

בתמונה: לאסלו קרסנהורקאי בכרם שיזף בנגב, 2012 (צילום: צור שיזף)
להישיר מבט אל הקיים / רמי סערי על לאסלו קרסנהורקאי

19.10.2025

בתמונה: לאסלו קרסנהורקאי בכרם שיזף בנגב, 2012 (צילום: צור שיזף)

אין גוזמה באמירה שבמקרים נדירים יצירת סופר החריג מכל בחינה באיכות כתיבתו זוכה לתהודה המגיעה לה. כתיבה יוצאת דופן עלולה לעורר לא רק קנאת סופרים והשתלחות מבקרים, אלא גם צרות עין ותסכול בקרב אנשים המתיימרים להבין הכל. למרות זאת, בחדשה על זכיית הסופר ההונגרי לאסלו קרסנהורקאי בפרס נובל לספרות לשנת 2025 לא היה בעיניי שום דבר מפתיע, כי למן ראשית קריאתי בספריו עוררה בליבי יצירתו התפעלות ויראת כבוד, הערכה ואף הערצה.

לאסלו קרסנהורקאי - בדומה לסופר הונגרי קודם שזכה בפרס, ניצול השואה אימרה קרטס, אולם גם בשונה ממנו - הוא עוף נדיר ויוצר מיוחד במינו מכל בחינה אפשרית. כתיבתו פורצת תדיר את מחסומי השפה ומסרבת לציית לפקודות התחביר. היא מצטיינת בריבוי משלבים, בעושר לשוני יוצא מגדר הרגיל וביכולת להביט במציאות כפי שהיא ולהתייחס אליה מכל זווית ראייה אפשרית. כל ספר שכתב קרסנהורקאי הוא עולם בפני עצמו. כל פן המתגלה באחת מיצירותיו פותח צוהר לאינספור תובנות עשירות ומעשירות בקשר למורכבות הקיום האנושי. במבט שטחי אפשר תמיד לגלות בספריו עלילות מרתקות הטומנות בחובן התחלה, אמצע וסוף, גם אם סדר רכיבי העלילה כולל תמיד יסודות מפתיעים ותהפוכות מדהימות. אולם קריאה מעמיקה יותר בכל יצירה ויצירה מגוללת בפני קוראיה רבדים מורכבים, המסרבים לצבוע את האמת ואת המציאות רק בשחור ובלבן. משום כך גם אין ביצירה זאת נכונות ללכת בתלם, להתגייס לטובת מחנה כזה או אחר, ולא כל שכן לא כניעה לאפשרות לזייף ולסלף את ריבוי פניו של העולם המורכב לצורך הצגת צד כזה או אחר כטוב בלבד או כרע בלבד.

המשך קריאה