איך ספר על פמיניזם רדיקלי זכה בפרס בישראל המיזוגנית?

14.05.2018

איך ספר על פמיניזם רדיקלי זכה בפרס בישראל המיזוגנית?

מאז שסיימתי לקרוא את "פתח גדול מלמטה" של אסתר פלד, זוכה פרס ספיר לשנת 2017, מנקרת בי השאלה כיצד זכה ספר בעל אג'נדה פמיניסטית רדיקליתבפרס הספרותי החשוב, הגדול והמדובר ביותר בישראל השמרנית והמיזוגנית? כיצד ייתכן ששומרי הסף התרבותיים באקלים שמרני ופטריארכלי העזו לקדם ספר כזה ואת הרעיונות המובעים בו?
אולי התשובה לכך טמונה בזהותם של חברי ועדת פרס ספיר: אקדמאים, אנשי ספרות, משפט והיסטוריה – המונחים על ידי שיקולים אסתטיים ותרבותיים שאינם מושפעים מן האידיאולוגיה הממסדית או הפופוליסטית. חלקם, אגב, עוסקים במגדר כחלק מרכזי של פעילותם האקדמית. זכייתו של "פתח גדול מלמטה" מבטאת, אולי, את עמדת השופטים בתחרות ותו לא, ועמדתם חריגה ביחס לנוף התרבותי שבו היא נתונה.
אלא שתשובה כזו תעשה לנו חיים קלים. אחרי הכל, לזכייה בפרס כן נלווית אמירה חברתית תרבותית. יתרה מזו, המיצוב של פרס ספיר איננו של פרס אליטיסטי מנותק אלא של תרבות גבוהה שאיננה מתנכרת לעולם, שנגישה לקוראות ולקוראים. התקבלות תרבותית בהקשר של פרס ספיר קשורה גם במנוע השיווקי רב העוצמה שנלווה לספר הזוכה – הפרסום הנרחב, התרגום שלו, והעובדה שאת הספר קניתי בהנחה משמעותית — 29 שקלים ליד הקופה בצומת ספרים.
אז איך קרה שהפרס הספרותי היוקרתי בישראל הוענק לספר בעל אג'נדה קיצונית? היא קיצונית בכך שהמספרת לא רק מסרבת להיות תלויה כלכלית בגברים מפני שהיא מבינה שתלות זו תשעבד אותה, ולא רק שהיא בוחרת בשלב מסוים בספר לחיות לבד, אלא שהיא דוחה כל סוג של בעלות ואפילו סימן של בעלות של גבר עליה (הפרק בספר שבו היא מפרשת את העובדה שבן זוגה מחנה את רכבו ליד שער הכניסה של ביתה כסימון של בעלות הוא מאלף, וחכם ומצחיק, וכך גם זה שבו היא מסבירה את סירובה העקרוני להעניק מין אוראלי בהבדל בתפישה של נתינה גברית ונשית בתרבות שלנו).




פוסטים נוספים ב בלוג

מה היתה ההתמסחרות? פופ אפ, פודקאסט מאת אלעד בר נוי
מה היתה ההתמסחרות? פופ אפ, פודקאסט מאת אלעד בר נוי

13.07.2025

 והשבוע אנחנו מנסים להבין לאן נעלם מונח ההתמחסרות, הרעיון שבו אמנות ומסחר לא אמורים להתערב, ושאמנים לא אמורים "למכור את הנשמה שלהם" כדי להתפרנס. מה קרה להתמסחרות, איך זה קשור לדור ה-X, האם אמנות היא סחורה, מקרה המבחן המעניין במועדון הספר של אופרה וינפרי, הקשר של התמסחרות למעמד ולתשוקה ולאותנטיות, והאם תמיד הקפיטליזם יבלע כל התנגדות אליו?

עורכת: טל ניסן, מפיק: יוֹבל בן שושן, מרואיינים: צליל אברהם, ד"ר יואב רונאל

 

המשך קריאה

שרון רוטברד / פרידה מבן פול
שרון רוטברד / פרידה מבן פול

18.06.2025

כמי שלא היה שותף סוד של מיכל פלג אך הוציא לאור את ספרו הראשון של בן פול ״מלך, בלש״ קראתי מאוד בעניין את הכתבה המרתקת של גילי איזיקוביץ׳ על בן פול ומיכל פלג שהתפרסמה ב״הארץ״.

בזמנו קראתי את הפוסט של מוטי פוגל ואת ההשערה שלו שבן פול אינו אלא מיכל פלג. אני מכיר את מוטי הרבה שנים ודי סומך עליו, היה לי חלק קטן בבניית הבית ברחוב סימון קרובלייה שבו הוא מתגורר ושאותו הוא מכיר על כל קרביו, הוא אחד הקוראים הקשובים והרגישים שיש. התזה שלו, שבן פול הוא בעצם אישה נשמעה מעניינת ואולי אפילו משכנעת. זה היה רעיון מסעיר לחשוב שהמפגן הווירטואוזי הזה של כתיבה גברית נכתב על ידי אישה. לצערי, בשלב זה כבר לא יכולתי לחזור ולקרוא את התכתבויות הישנות שלי עם בן פול, על כל עליותיהן ומורדותיהן שכן המחשב שבו הן היו מאוכסנות ושהיה מונח ליד המיטה, עשרים סנטימטר מראשי, נגנב מביתי בפריצה שהתרחשה בליל יום הולדתי.

 

המשך קריאה

דאבל וולבק: דקל שי שחורי על שני הספרים המאויירים של מישל וולבק ולואי פייאר, מגזין פורטפוליו
דאבל וולבק: דקל שי שחורי על שני הספרים המאויירים של מישל וולבק ולואי פייאר, מגזין פורטפוליו

18.06.2025

שני ספרים מאת מישל וולבק ולואי פייאר ראו אור לאחרונה בישראל ובעברית: ״המפה והטריטוריה״ – עיבוד לרומן שראה אור ב־2010, והקובץ הדק ״שבעה שירים מאויירים״ שראה אור לאחרונה. הקריאה ברומן ובחוברת השירים תמצא חן בוודאי בעיני חובבי וולבק: הם עשירים ברפרנסים שמחייבים שליטה במקורות התרבותיים של יצירתו ובשדה האמנותי הרחב של המאה ה־20. הצורה הגרפית מביאה לידי ביטוי את כשרונו של פייאר בבניית סיטואציות, דמויות ונופים, אבל לא פחות מכך חושפת את יכולתו לחבר בין הרבה עולמות יחד.

 

המשך קריאה