ברכות חמות למירב נקר-סדי על בחירת ספרה ״סמאדר״ לרשימה הארוכה של פרס ספיר לשנת 2018

27.11.2018

ברכות חמות למירב נקר-סדי על בחירת ספרה ״סמאדר״ לרשימה הארוכה של פרס ספיר לשנת 2018

חבר השופטים של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2018, בראשותה של פרופ’ ארנה בן נפתלי, בחר את ה”רשימה הארוכה”, 12 הספרים המועמדים לפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2018.
המועמדים שנבחרו:
ניר ברעם, עלא חליחל, אודי טאוב, חיים לפיד, עודד מנדה  ֿלוי, יעל נאמן, מירב נקר  ֿסדי, לילך נתנאל, אסף ענברי, ירמי פינקוס, שמעון צימר ואתגר קרת
מתוך הרשימה הארוכה, תיבחר ה”רשימה הקצרה” – חמשת הספרים המועמדים הסופיים לפרס,   ובמהלך ינואר יבחר הזוכה בפרס ספיר של מפעל הפיס מתוך הספרים שמרכיבים את ה”רשימה הקצרה”.
הסופרים שספריהם נכללים ב”רשימה הארוכה” יזכו למענק בסך 20 אלף ₪ כל אחד.
הסופרים שספריהם יבחרו ל”רשימה הקצרה” והזוכה בספר הביכורים, יזכו למענק בסך 40 אלף ₪.
הסופר שספרו יזכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס יזכה ב- 150 אלף ₪ וספרו יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ויתורגם לשפה זרה נוספת על פי בחירתו של הסופר.
בנוסף, ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מספרי ה”רשימה הקצרה” וספר הביכורים ויעניק אותם לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.
פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס, שנוסד בשנת 2000 במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה, יחולק זו השנה ה- 18 לספר הטוב ביותר של השנה על פי בחירת חבר השופטים.
משנת 2015, מפעל הפיס מאפשר גם לסופרים בהוצאה עצמית להגיש מועמדות, ובשנה שעברה נבחר בפעם הראשונה ספר בהוצאה עצמית לרשימה הארוכה – “ספר המעשיות לאימהות”, מאת אורית אילן.
 
הרשימה הארוכה לשנת 2018 היא (לפי סדר א”ב):
יקיצה מאת ניר ברעם, בהוצאת עם עובד.
להתראות עכו מאת עלא חליחל, בהוצאת עם עובד.
רוכבי הדלי מאת אודי טאוב, בהוצאת כנרת זב”מ דביר.
אהובתו של רופא הנפש מאת חיים לפיד, בהוצאת כתר.
אני זוכר מאת עודד מנדה-לוי, בהוצאת משכל.
היֹה היתה מאת יעל נאמן, בהוצאת אחוזת בית.
סמאדר מאת מירב נקר-סדי, בהוצאת בבל.
העייפים מאת לילך נתנאל, בהוצאת כתר.
הטנק מאת אסף ענברי, בהוצאת משכל.
רווקים ואלמנות מאת ירמי פינקוס, בהוצאת כתר.
ימים נוראים – גרסת הסופר מאת שמעון צימר, בהוצאת כנרת זב”מ דביר.
תקלה בקצה הגלקסיה מאת אתגר קרת, בהוצאת כנרת זב”מ דביר.




פוסטים נוספים ב בלוג

עיבוד קולנועי ליצירת המופת של דניס ג׳ונסון
עיבוד קולנועי ליצירת המופת של דניס ג׳ונסון

09.11.2025

לפני כשלוש שנים ראה אור בספרייה של בבל ״חלומות רכבת״ֿ, ספרו הלפני־אחרון של דניס ג’ונסון (2017-1949), שזכה לשבחים יוצאי–דופן ולפרסים רבים ונחשב לאחת מפסגות יצירתו. עכשיו הסיפור הגדול על רוברט גְרֵיינְייר, האיש שלא ידע מיהם הוריו ולא הותיר אחריו יורשים, שמעולם לא היה שיכור, שהיתה לו אהובה אחת ־ אשתו ומעולם לא רכש נשק חם ולא דיבר בטלפון, יוצא לאקרנים בעיבוד קולנועי ומוצג בקולנוע לב בתל אביב החל ב-7 בנובמבר ועתיד לאחר מכן גם לעלות לנטפליקס מאוחר יותר החודש.

המשך קריאה

שרון רוטברד / עמנואל קארר כותב על חיים אחרים משלו
שרון רוטברד / עמנואל קארר כותב על חיים אחרים משלו

30.10.2025

בעת ביקורו האחרון בישראל שאלתי את מישל וולבק איזה מספריו של עמנואל קארר הוא הכי אוהב. הוא השיב בלי שום היסוס: ״חיים אחרים משלי״. הסכמתי איתו בקלות ושמחתי לבשר לו שהרומן הזה, שראה אור לראשונה בצרפת ב-2009, סוף סוף יראה אור בקרוב בעברית.

 

דימוי:  Emmelene Landon, Océan, huile sur toile, 130 x 130 cm, 2023

המשך קריאה

בתמונה: לאסלו קרסנהורקאי בכרם שיזף בנגב, 2012 (צילום: צור שיזף)
להישיר מבט אל הקיים / רמי סערי על לאסלו קרסנהורקאי

19.10.2025

בתמונה: לאסלו קרסנהורקאי בכרם שיזף בנגב, 2012 (צילום: צור שיזף)

אין גוזמה באמירה שבמקרים נדירים יצירת סופר החריג מכל בחינה באיכות כתיבתו זוכה לתהודה המגיעה לה. כתיבה יוצאת דופן עלולה לעורר לא רק קנאת סופרים והשתלחות מבקרים, אלא גם צרות עין ותסכול בקרב אנשים המתיימרים להבין הכל. למרות זאת, בחדשה על זכיית הסופר ההונגרי לאסלו קרסנהורקאי בפרס נובל לספרות לשנת 2025 לא היה בעיניי שום דבר מפתיע, כי למן ראשית קריאתי בספריו עוררה בליבי יצירתו התפעלות ויראת כבוד, הערכה ואף הערצה.

לאסלו קרסנהורקאי - בדומה לסופר הונגרי קודם שזכה בפרס, ניצול השואה אימרה קרטס, אולם גם בשונה ממנו - הוא עוף נדיר ויוצר מיוחד במינו מכל בחינה אפשרית. כתיבתו פורצת תדיר את מחסומי השפה ומסרבת לציית לפקודות התחביר. היא מצטיינת בריבוי משלבים, בעושר לשוני יוצא מגדר הרגיל וביכולת להביט במציאות כפי שהיא ולהתייחס אליה מכל זווית ראייה אפשרית. כל ספר שכתב קרסנהורקאי הוא עולם בפני עצמו. כל פן המתגלה באחת מיצירותיו פותח צוהר לאינספור תובנות עשירות ומעשירות בקשר למורכבות הקיום האנושי. במבט שטחי אפשר תמיד לגלות בספריו עלילות מרתקות הטומנות בחובן התחלה, אמצע וסוף, גם אם סדר רכיבי העלילה כולל תמיד יסודות מפתיעים ותהפוכות מדהימות. אולם קריאה מעמיקה יותר בכל יצירה ויצירה מגוללת בפני קוראיה רבדים מורכבים, המסרבים לצבוע את האמת ואת המציאות רק בשחור ובלבן. משום כך גם אין ביצירה זאת נכונות ללכת בתלם, להתגייס לטובת מחנה כזה או אחר, ולא כל שכן לא כניעה לאפשרות לזייף ולסלף את ריבוי פניו של העולם המורכב לצורך הצגת צד כזה או אחר כטוב בלבד או כרע בלבד.

המשך קריאה