איך ספר על פמיניזם רדיקלי זכה בפרס בישראל המיזוגנית?

14.05.2018

איך ספר על פמיניזם רדיקלי זכה בפרס בישראל המיזוגנית?

מאז שסיימתי לקרוא את "פתח גדול מלמטה" של אסתר פלד, זוכה פרס ספיר לשנת 2017, מנקרת בי השאלה כיצד זכה ספר בעל אג'נדה פמיניסטית רדיקליתבפרס הספרותי החשוב, הגדול והמדובר ביותר בישראל השמרנית והמיזוגנית? כיצד ייתכן ששומרי הסף התרבותיים באקלים שמרני ופטריארכלי העזו לקדם ספר כזה ואת הרעיונות המובעים בו?
אולי התשובה לכך טמונה בזהותם של חברי ועדת פרס ספיר: אקדמאים, אנשי ספרות, משפט והיסטוריה – המונחים על ידי שיקולים אסתטיים ותרבותיים שאינם מושפעים מן האידיאולוגיה הממסדית או הפופוליסטית. חלקם, אגב, עוסקים במגדר כחלק מרכזי של פעילותם האקדמית. זכייתו של "פתח גדול מלמטה" מבטאת, אולי, את עמדת השופטים בתחרות ותו לא, ועמדתם חריגה ביחס לנוף התרבותי שבו היא נתונה.
אלא שתשובה כזו תעשה לנו חיים קלים. אחרי הכל, לזכייה בפרס כן נלווית אמירה חברתית תרבותית. יתרה מזו, המיצוב של פרס ספיר איננו של פרס אליטיסטי מנותק אלא של תרבות גבוהה שאיננה מתנכרת לעולם, שנגישה לקוראות ולקוראים. התקבלות תרבותית בהקשר של פרס ספיר קשורה גם במנוע השיווקי רב העוצמה שנלווה לספר הזוכה – הפרסום הנרחב, התרגום שלו, והעובדה שאת הספר קניתי בהנחה משמעותית — 29 שקלים ליד הקופה בצומת ספרים.
אז איך קרה שהפרס הספרותי היוקרתי בישראל הוענק לספר בעל אג'נדה קיצונית? היא קיצונית בכך שהמספרת לא רק מסרבת להיות תלויה כלכלית בגברים מפני שהיא מבינה שתלות זו תשעבד אותה, ולא רק שהיא בוחרת בשלב מסוים בספר לחיות לבד, אלא שהיא דוחה כל סוג של בעלות ואפילו סימן של בעלות של גבר עליה (הפרק בספר שבו היא מפרשת את העובדה שבן זוגה מחנה את רכבו ליד שער הכניסה של ביתה כסימון של בעלות הוא מאלף, וחכם ומצחיק, וכך גם זה שבו היא מסבירה את סירובה העקרוני להעניק מין אוראלי בהבדל בתפישה של נתינה גברית ונשית בתרבות שלנו).




פוסטים נוספים ב בלוג

פרופ׳ עירן דורפמן / אימפריית הסימנים
פרופ׳ עירן דורפמן / אימפריית הסימנים

05.10.2025

המשך קריאה

שרון רוטברד / זיעה מתוקה בספרייה של בבל
שרון רוטברד / זיעה מתוקה בספרייה של בבל

11.09.2025

ממש בתחילת המאה הנוכחית, באביב 2001, שיגרה הוצאת בבל עב״ם ספרותי-אמנותי. 
הספר ״זיעה מתוקה״, עליו חתומים במשותף ז׳וסטין פראנק ורועי רוזן, הביא לראשונה לקוראי העברית פרקים נרחבים מתוך רומן אוונגרדי ופורנוגרפי אבוד בשם ״זיעה מתוקה״. המחברת, ז׳וסטין פראנק (1900-1943), היתה אמנית וסופרת יהודייה נשכחת שנולדה באנטוורפן, פעלה בפריז ומתה בתל-אביב. לרומן של פראנק צורפו מסות היסטוריות וביקורתיות מאת האמן רועי רוזן והמתרגמת יוהנה פורר-הספרי הסוקרות את חייה ופועלה ומציעות פרשנויות שונות ליצירתה. כמו בספרים ובמונוגרפיות רבים אחרים המוקדשים לאמנות, את הטקסטים בספר ליוו שלל מראי מקום חזותיים, צילומים של פראנק וסביבתה בפריז ובתל אביב. וכן מבחר מיצירותיה ששרדו את פגעי הזמן.
אמנם, בעת יציאת הספר, נמצאו כמה היסטוריונים של האמנות שקראו את הספר מהר מדי ונתקפו בבהלה אמיתית על כך שנתפסו עם המכנסיים למטה והחמיצו את הפרק החשוב הזה של ההיסטוריה של האמנות, אך בזה פחות או יותר הסתכם הסקנדל. למרבה ההפתעה, למרות נושאיו הפרובוקטיביים ואולי אף השערורייתיים, הספר התקבל באהדה רבה. הביקורות בעיתונים השונים עקבו בסקרנות ובתשומת לב אחרי הפרויקט הטוטלי הזה של רוזן ושיבחו אותו ודנו בכובד ראש בקשרים הדמיוניים שהוא מציע בין דמויות ובין רעיונות, ובין ציור ובין כתיבה.
ההתקבלות החלקה הזאת בטח אומרת משהו על פרקטיקות אוונגרדיות כדוגמת השערורייה או הפרובוקציה שבשלב זה כבר קצת איבדו מכוחם אחרי מאה של אוונגרד, אבל היא אולי גם מעידה על איזו בריאות נפשית של קהל האמנות והספרות בישראל של תחילת המאה ה-21 שכבר לא הזדעזע משום דבר. המהדורה הראשונה של הספר אזלה די מהר. 
כשרועי הציע לנו לפני כשנה וחצי להוציא מהדורה חדשה של הספר הזה, הסכמתי מיד. זה ספר שתמיד אהבתי, מבריק ומצחיק בטירוף. אבל חשבתי שהפעם אולי זה לא יעבור כל כך חלק, שהספר הזה עשוי להתקבל עכשיו אחרת ואולי לקבל משמעויות אחרות.

(צלם לא ידוע: ז׳וסטין פראנק ופניה חיסין בחוף תל-אביב, 1938)

המשך קריאה

מה היתה ההתמסחרות? פופ אפ, פודקאסט מאת אלעד בר נוי
מה היתה ההתמסחרות? פופ אפ, פודקאסט מאת אלעד בר נוי

13.07.2025

 והשבוע אנחנו מנסים להבין לאן נעלם מונח ההתמחסרות, הרעיון שבו אמנות ומסחר לא אמורים להתערב, ושאמנים לא אמורים "למכור את הנשמה שלהם" כדי להתפרנס. מה קרה להתמסחרות, איך זה קשור לדור ה-X, האם אמנות היא סחורה, מקרה המבחן המעניין במועדון הספר של אופרה וינפרי, הקשר של התמסחרות למעמד ולתשוקה ולאותנטיות, והאם תמיד הקפיטליזם יבלע כל התנגדות אליו?

עורכת: טל ניסן, מפיק: יוֹבל בן שושן, מרואיינים: צליל אברהם, ד"ר יואב רונאל

 

המשך קריאה